“Een dag na de presentatie van mijn eindwerk, werd ik uitgenodigd door Duvel Moortgat”

Jan Paesen is in het dagelijks leven actief in de telecomwereld en studeerde bij Syntra AB af als Zytholoog. Zijn eindwerk Beerhive is een digitaal platform waarop een community van bierliefhebbers wereldwijd hun kennis over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biergids.

Bierliefhebbers kunnen via de mobiele app op een intuïtieve manier een bierprofiel aanmaken en aan de hand van 120 smaak- en aromaparameters bieren beoordelen en hun kennis delen met andere bierliefhebbers. Verder zijn er ook heel wat mogelijkheden voor de horeca en retail. Zo kunnen cafés en supermarkten de Beerhive-app gebruiken om hun klanten gepersonaliseerd bieradvies te geven. Koks en restaurantuitbaters kunnen aangepaste bieren servern bij hun gerechten en Brouwers krijgen nieuwe inzichten in hoe consumenten de smaak van hun bier echt ervaren.

Docenten van hoog niveau

“Ik ben puur uit interesse aan de opleiding Zytholoog begonnen”, vertelt Jan. “Ik ben altijd wel een bierliefhebber geweest, maar eigenlijk was ik een leek en kon ik er niet veel over vertellen.” Daar bracht de opleiding Zytholoog al snel verandering in en Jan was dan ook opgetogen over de snelle vorderingen die hij maakte. “Sommige medecursisten waren al jarenlang bezig met bier, maar aan het einde van de opleiding zat iedereen toch ongeveer op hetzelfde niveau. Dat is zonder twijfel de verdienste van de zeer ervaren docenten.”

De twee jaar durende opleiding wordt afgesloten met een eindwerk en daar had Jan behoorlijk ambitieuze plannen voor. “Ik wilde niet alleen iets maken dat een meerwaarde kan bieden aan de biercultuur, maar ik wou er ook mijn vakkennis van informatica, telecom en marketing in verwerken. Daarbovenop was het voor mij belangrijk dat het thema zo’n passie bij mezelf kon triggeren, dat ik er eventueel ook professioneel iets verder mee zou kunnen doen; één van de hoofdmissies van de Syntra AB-opleidingen is immers ‘meer en beter ondernemen in Vlaanderen’.”

Netwerken in de les

Jan voelde dat er in zijn groep een hoop talent zat en het idee begon te dagen om daar iets mee te doen. “De proefsessies in de lessen leverden een schat aan informatie op, die jammer genoeg verloren ging. Toen ik voor mijn werk een aantal jonge startups bezocht die mobiele applicaties ontwikkelden, was het idee voor Beerhive geboren”, zegt hij.

Jan ging aan de slag met zijn idee en werkte het uit tot zijn eindwerk, dat hij voorstelde aan een vakjury uit de biersector. “Dat heeft duidelijk indruk gemaakt, want een dag later kreeg ik telefoon van Duvel Moortgat. Ze zagen mogelijkheden in Beerhive en nodigden me uit voor een gesprek.”

Ook bij de verdere ontwikkeling van de app, kon Jan rekenen op het netwerk dat hij opbouwde bij Syntra AB. “Ik heb een fulltime job, dus het was iets teveel werk om het project op mijn eentje uit de grond te stampen”, lacht Jan. “Gelukkig heb je na twee jaar opleiding niet alleen een pak kennis opgebouwd, maar ook een degelijk netwerk in een wereld waarin ik totaal niet thuis was. Intussen is de app gelanceerd voor iOS en Android en de toekomst lijkt veelbelovend. De focus voor deze zomer zal vooral liggen op het uitbreiden van de bierliefhebbers community en bierdatabank. Deze bevat momenteel al meer dan 3.300 Belgische bieren die snel zal worden uitgebreid met buitenlandse bieren. Naar het eind van het jaar hoopt Beerhive geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor de internationalisering en het schalen van de distributie van haar professionele diensten naar horeca, retail en brouwerijen.

Jan Paesen