GRAFISCH VORMGEVER, DESIGNER OF ONTWERPER? IS ER EEN VERSCHIL?

04 augustus
Grafisch of digitaal, vormgever, designer, ontwerper, content creator, desktop publisher … is er een verschil?

In september 2022 kies je bij Syntra voor de vernieuwde opleiding Grafisch designer. Je kan, afhankelijk van de campus, jezelf specialiseren in digitale media, print- en drukmedia of gaan voor een combinatie van beide. Er komt zelfs marketing bij kijken! ‘Grafisch designer’ (vanaf 2022) is de up-to-date opvolger van ‘Grafisch vormgever’ (2021 en voorheen). De docenten Grafisch designer van de verschillende Syntra geven meer uitleg.


Word ik digitaal designer of grafisch vormgever?

Grafisch of digitaal, vormgever, designer, ontwerper, content creator, desktop publisher … is er een verschil?
Evi Cornelissen, Syntra Midden-Vlaanderen: “Voor mij is een digitaal designer iemand die alle digitale content vormgeeft. Van e-mails tot sociale media tot webdesign. Een grafisch vormgever houdt zich bezig met het vormgeven van drukwerk, maar … de term kan ook breder gezien worden.”

Breder, zoals  Dirk Laurent, docent Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant, het ziet: “Een grafisch ontwerper maakt visuele concepten met behulp van computersoftware. Hij geeft vorm aan ideeën met visuele elementen om een (communicatie)probleem op te lossen voor de opdrachtgever.”

Collega Wim Apers bij Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant vult aan: “Het visueel presenteren van een idee onder eender welke vorm - een schets, een krabbel, een heuse illustratie - kan gebruikt worden in éénder welke sector, zij het online of offline, voor een professioneel drukwerk of voor een digitale gestuurde mediacampagne.”


Een multimedia ontwerper dus?

“Duidelijke communicatie is essentieel,” laat Geert Verbist, docent Syntra Midden-Vlaanderen, optekenen, “Ik vind het daarbij belangrijk dat we zo veel mogelijk bij onszelf blijven als grafici. Het is net door telkens de semantiek te veranderen dat mensen niet weten wat een grafisch vormgever nu eigenlijk doet. Er zijn wel degelijk expertises, maar dat gaat meer over niches binnen de grafische vormgeving zelf, bv. logo ontwerp & branding, layout & typografie, verpakkingsontwerp, illustratie, creatieve campagnes, enz..… “


Is het vak van grafisch vormgever veranderd?

Geert: “Neen, want de essentie blijft hetzelfde. Wel is de combinatie digitaal/print brandend actueel geworden.”

Wim: “Het is een én-én-verhaal. Kennis over vorm, kleur, schikking, tekst, beeldhiërarchie, communiceren en vormgeven wordt vandaag de dag op meerdere kanalen toegepast. De technologie stelt ons in staat om de output van die kennis veel meer te verspreiden dan ooit hiervoor.”

Evi treedt hen bij: “Het digitale aspect en drukwerk gaan hand in hand. Een ontworpen stijl moet geïmplementeerd worden in alle media. Alleen zo kan een consistent, duidelijk verhaal gebracht worden.”


Moet ik als designer marketingkennis hebben?

“Ja, moet zeker.” antwoordt Dirk direct. “Elke grafische vormgeving moet immers een welbepaalde, doelgerichte boodschap brengen. “ vult Evi aan.

Stef Gils, docent Syntra Brussel, gaat nog verder: “De basis marketing uit mijn opleiding heeft mij persoonlijk geholpen bij het samenwerken met marketeers. Ze hanteren een eigen jargon dat zeker wat studie vraagt.”

Geert nuanceert: “Dit zit niet in de hoofdtaken van een grafisch vormgever. Maar: zoals de marketeer een notie moet hebben van grafische vormgeving, moet de grafisch vormgever notie hebben van marketing. In een ideale werkomgeving werk je steeds samen mét een marketeer. Ieder zijn expertise.”


Zijn Adobe Illustrator, Photoshop en Indesign nog steeds de norm?

“Volmondig: ja.” neemt Wim meteen alle twijfel weg.

Evi: “Alle grafische & reclamebureaus blijven trouw aan deze software. En terecht.”

En niet enkel de ontwerpbureaus: “Wat hier belangrijk is, is de uiteindelijke output waar de drukker mee aan de slag kan. Daar is de  combo Indesign/Acrobat nog steeds heer en meester.” licht Dirk toe.

Stef: “Als je kijkt naar vacatures voor grafisch vormgevers, wordt het merk Adobe nog steeds gretig rondgeslingerd.”
Geert ziet het breder: “Er komen (eindelijk) andere spelers op het toneel, bv. Affinity. Voor professionelen is dit wel degelijk een realistische en goedkopere optie. Ik ken verschillende vormgevers die met succes zijn overgestapt.” “Klopt,” zegt Wim, maar: “de kapers op de kust hebben goed gekeken naar de werking van de basic tools, die zijn overal dezelfde. Als je de Adobe standaard kent, kan je zeer snel met een ander pakket aan de slag.”
 
Evi roemt de integratie van de verschillende Adobe softwaretoepassingen: “Het zijn programma’s die ons de kans geven om al onze ideeën vorm te geven op computer. In Illustrator kunnen we onze vectoriële grenzen verleggen, in Photoshop worden de zotste beeldfantasieën vormgegeven en in InDesign komt alles netjes samen: goochelen met letters, beelden en illustraties. Tot slot helpt Acrobat ons om pdf’s foutloos drukklaar te maken.”
 
Geert: “Je hebt daarnaast software zoals Canva en Figma. Dat zijn tools  die misschien eerder voor marketeers en kleine organisaties interessant zijn, maar ze hebben alleszins ook hun nut. We moeten ons daar als opleider bewust van zijn.”


De opleiding Grafisch designer blijft veranderen?

Geert: “Als opleidingscentrum moeten we inspelen op de arbeidsmarkt en de vraag van werkgevers . Maar, niet enkel dat: het is absoluut noodzakelijk om vanuit onszelf en onze kern te vertrekken als grafici. Mijn ervaring leert me dat je met samenwerking van verschillende expertises tot het beste resultaat komt.”


Dus: grafisch designer, vormgever, marketeer, multimedia specialist, content creator … ?

“Maakt niet uit,” zegt Stef: “Designer of Ontwerper, dat zou ik semantiek noemen. Praat voor de vaak.”
 
Geert: “ik zet in op het opleiden van heel goede, creatieve en technisch vaardige grafisch vormgevers. De cursisten moeten daarbij de niches binnen de grafische vormgeving volop kunnen ontdekken én er later verder in kunnen groeien en specialiseren.”
 
Stef hamert op het belang van goede technische vaardigheden: “Een digitaal ontwerper moet ontwerpen op basis van technische eigenheden/beperkingen/krachten van het digitale medium (zoals ook bij print). Laat de contentcreatie aan de andere ‘gespecialiseerde’ beroepscategorieën. Ontwerpen voor een digitaal medium is al technisch uitdagend genoeg.”
 
Evi heeft er alleszins veel zin in: “We bouwen bij Syntra aan een stevig fundament. Met de kennis en vaardigheden die je bij ons op doet kan je je verder ontplooien tot een vormgever eersteklas . Docenten zullen je met al hun passie, toewijding en enthousiasme begeleiden! Tot in september?”


Tot in september!